25 maj, 2010

Sär skrivningar engagerar

Surfade just in på DN:s webb för att läsa nyheter. Såg direkt en artikel som fångade mitt intresse. Den handlar om att särskrivningar enligt Lars-Gunnar Andersson blir allt vanligare och att de är dåliga eftersom de kan skapa missförstånd. Självklart gör de det; det är svårt att inte behöva tänka en extra gång när man ser en skylt som uppmanar oss till att röka hur mycket vi vill (rök fritt!). Jag har missförstått saker på grund av särskrivningar (och just nu kommer jag förstås inte på ett enda exempel).

Så själva artikeln var inte så spännande. Men sedan såg jag hur många kommentarer den fått: 119 stycken! På en kort och rätt tam artikel publicerad klockan 16:00 idag! Särskrivningar och språkvård engagerar uppenbarligen.

3 kommentarer:

  1. Och ändå fick inte skrivihop.nu leva i frid och ro.

    SvaraRadera
  2. Http://www.skrivihop.nu var i sanning före sin tid! Kul att de ändå lämnat kvar sidan som historisk referens.

    Jag är mycket, mycket, mycket glad över att frågan engagerar folket!

    SvaraRadera
  3. Nu är det uppe i 193 kommentarer. Det är helt otroligt.

    SvaraRadera