07 maj, 2010

På språkfronten - intet nytt. (Men visst var det en trevlig Språkrådsdag!)

Händer det inget nytt inom språkvården? Det verkade inte som så under gårdagens språkrådsdag i alla fall. Flera duktiga och kompetenta språkvårdare, språkkonsulter och forskare ställde upp som talare och förväntningarna - åtminstone mina - var höga! Men när jag väl hade satt mig tillrätta och föredragen började fick jag snabbt känslan av att jag lyssnade på någon av P1:s ständiga repriser. Flera av talarna var duktiga föreläsare och roliga att lyssna på, men det vore en lögn att säga att jag lärde mig en massa nya saker.

Visst fick vi höra om en och annan ny undersökning som resulterat i några nya siffror, och det var i och för sig intressant. Men ingångarna, problematiseringarna och analyserna var desamma. Resultaten likaså: Myndigheternas språk ska enligt lag vara enkelt, korrekt och begripligt. Det är det inte - alltid. Att använda engelska i alltför hög utsträckning inom högskola och universitet kan göra att svenskan på sikt drabbas av domänförluster. Lättläst är viktigt eftersom många behöver det. Och så vidare...

Ett undantag var Catharina Nyström Höög som talade om dialogicism och värderingar i myndighetstexter och som uppmanade oss att ifrågasätta om det personliga tilltalet - en av huvudingredienserna i klarspråksreceptet - alltid är lämpligt i myndighetstexter. Det var precis sådana här tankeställare jag hade hoppats på att få fler av under språkrådsdagen.

Men även om inte alla förväntningar infriades var det en väldigt trevlig och välordnad dag. Vi som var där fick möjlighet att träffa jättemånga trevliga och intressanta människor.

En av dagens höjdpunkter var också att få höra vinnarna av språkkristallen (CSN och Hovrätten för västra Sverige) berätta om sina projekt. CSN hade gjort ett imponerande jobb med sina webbtexter (ja, hela webbplatsen!) och Hovrätten för västra Sverige fick priset för en dom som, här citerar jag juryns motivering, "trots ett komplicerat innehåll är skriven på ett pedagogiskt och nyskapande sätt". Värdiga vinnare båda två!

Värdig vinnare var också Inger Lindberg, professor vid Stockholms universitet i tvåspråkighet med inriktning mot andraspråksinlärning, som fick Erik Wellanders pris. Inger Lindberg fick möjlighet att berätta kort om sitt arbete och det var verkligen mycket intressant. Får man passa på och föreslå henne som föredragshållare under nästa Språkrådsdag? Då kommer jag!

1 kommentar:

  1. Tack för rapporten! Kanon för oss som inte hade möjlighet att gå.

    SvaraRadera