18 maj, 2010

Kärt hus har många namn

Så här års förvånas jag alltid över hur många olika namn folk jag möter använder för sina semesterboenden. Det är fritidshuset, torpet, solkojan och lantstället. För att inte tala om alla sammansättningar med sommar: sommarhuset, sommarstugan, sommarstället, sommarlandet och, min personliga favorit eftersom den har en sådan härlig retroklang, sommarnöjet.

Själv säger jag kort och gott stugan. Och jag åker inte till stugan utan far på stugan. Jodå, till semestern ska dialekten dammas av!

Vad använder du för namn för ditt semesterboende? Lämna gärna fler bidrag till min lista under kommentarer!

5 kommentarer:

  1. Vår gäststuga hette Lennart.

    SvaraRadera
  2. Gör det inte ont att fara på stugan?

    SvaraRadera
  3. Den som ändå hade ett sommarnöje att fara på.

    SvaraRadera
  4. Ont? Nja... lite träsmak i rumpan kan man ju få i bilen på väg dit med tanke på att den ligger så väldigt långt borta. :)

    Lennart är bra. Fast "fara på Lennart" kanske kan misstolkas?

    SvaraRadera
  5. Jag läste en antik (snudd på) Kalle Anka-tidning i helgen, från 60- eller 70-talet någon gång. Där fanns det en liten notis om att det "snart är dags för sommarnöjet" eller något liknande, och därför uppmanades läsaren (Ni) att adressändra över sommaren. Sommarnöje som enda beteckning på sommarstuga i en så allmän text! Det ordet har jag knappt hört, så det tyckte jag var fascinerande. Kanske var det väldigt vanligt på 60- och 70-talet?

    SvaraRadera