17 maj, 2010

Adoptera ett ord

Jag har vuxit upp med ordet skjuva, och trodde att resten av Sverige också hade gjort det. Men ack vad jag bedrog mig. Ordet skjuva, som betyder skjuta eller putta något framför sig, är enligt professor Lars-Gunnar Andersson på utdöende. För att förhindra detta har jag bestämt mig för att adoptera ordet skjuva; jag ska göra allt i min språkliga makt för att använda ordet i alla lämpliga situationer.

Och du då? Har du något ord du vurmar lite extra för? Adoptera ett ord vetja! Och berätta hur det går, kanske kan vi hjälpas åt att sprida det.

Uppdatering kl 11.42: Upptäckte att det redan fanns ett inlägg om ordadoption på bloggen. Läs gärna Malins inlägg från förra sommaren.

2 kommentarer:

  1. Skjuva kommer nog alltid att finnas kvar, om än bara i sitt eget lilla fack. Inom materiallära och konstruktion så är skjuva en speciell rörelse.

    Skruva exempelvis fast en planka i ett skruvstycke. Om du trycker den framåt i toppen av plankan och försöker ha sönder den blir det en vridkraft som roterar runt punkten vid skruvstycket. Om du i stället trycker den framåt längst ned vid skruvstycket uppstår en skjuvkraft. Det är vanligt att räkna på skjuvkrafter vid t.ex. limning.

    Igår frågade Helena och Anki om man kan stå och dansa på ert väggfasta skrivbord på nya kontoret, och jag svarade "nja, det borde man nog inte". Egentligen borde jag sagt "ja, gör det gärna invid väggen där det uppstår en skjuvkraft på upphängninganordningen, men nej inte längst ut där vridkraften kan bli för stor".

    Oavsett blev det ett väldigt fint skrivbord! :-)

    SvaraRadera
  2. Det var roligt att se att detta utmärkta ord få komma fram. Jag är uppväxt med det och tycker det är självklart ett fint och användbart ord. Kanske Mea har fått detta från mig(hoppas jag).
    Peter Bryntesson

    SvaraRadera