02 september, 2010

Världens största korrekturfel?

Jag var precis i New York på semester, och som den turist jag var tittade jag på och fotade precis allt. Bland annat den berömda byggnaden till högsta domstolen i USA:

Medan jag stod och beundrade den pampiga byggnaden rusade en ung kille fram till mig och sa "Excuse me, did you know that there is a typo up there? It says the true administration, but it's supposed to say the due administration. Google it!" Sedan rusade han iväg igen.

Jag trodde förstås att det var något skämt som killen och hans kompisar hade för sig, kanske en utmaning för en svensexa. Det lät nämligen som att de räknade samman hur många de hade varit fram till. Men nu när jag satt och gick igenom mina semesterbilder kunde jag inte låta bli att kolla upp om han trots allt hade rätt - och det hade han! Inskriptionen citerar George Washington och citatet kommer från ett brev han skrev 1789. Titta också på det här nyhetsinslaget. Kan det vara världens största korrekturfel tro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar