13 september, 2010

Ungmoget

Jag stötte häromdagen på ett ord som förbryllade mig, nämligen ungmoget. Det är en norrländsk företeelse har jag förstått. Ungmogen dans är när dansbanden gör om modernare musik till dansvänligare låtar som passar för pardans. Många som går dit och dansar har träningskläder och vattenflaska och betraktar dansen som ett roligt träningspass. Jag skulle välkomna att någon erbjöd ungmoget i trakterna där jag bor. För visst låter det som ett ovanligt kul sätt att göra av med lite av sin extravikt?

2 kommentarer:

  1. Ja, visst låter det roligt! Vi har haft den företeelsen här uppe i årtionden. Kul att den fortfarande lever kvar, dock har jag aldrig deltagit...man vet ju aldrig vad man missat :-)

    /Ann-Helen

    SvaraRadera
  2. Helt av en slump gjorde min lillebror Ola mig uppmärksam på ett band som heter "The Baseballs" som han nyligen sett i Göteborg. Lite motvilligt lyssnade jag på det på Spotify - och på min ära om det inte är klockren "ungmoget"!

    Lyssna själv (missa inte "Pokerface" - nåt av det värsta jag hört i hela mitt liv!):
    http://open.spotify.com/album/5uJSN8HOFJvSrh8AHvdRTA

    Och Anna, om du vill dansa till ungmoget är det bara att gå till Mälarsalen på söder! Men det finns visst i förorterna också - googla bara efter stockholm+dansbana

    Själv är jag inte så förtjust i moderniserade låtar på det viset, men jag har setts hänga i baren och häva en pilsner medan ungdomarna dansar lindyhop till Jump4Joy på t.ex. Stampen. Prata om gymnastikpass!

    Provlyssna på:
    http://open.spotify.com/album/1WaQkULeG9SwZq3CuHeWZj

    SvaraRadera