13 september, 2010

Default value, thank you

Jag slänger ibland in default framför vissa ord. Det händer inte vansinnigt ofta, men hyffsat. Min defaultfrukost är till exempel havregrynsgröt. Defaultdestintitonen efter jobbet brukar oftast vara Västerort - ibland gymmet när jag lägger den hurtiga Jane Fonda-sidan till.

Default betyder egentligen "försummelse, brist" men förklaras ofta med "standardvärde" eller "grundvärde", vilket jag i något överförd betydelse brukar använda ordet till. Och så här i valtider kan man ju definitivt skönja en hel del defaultinställningar. Att Alliansen bara vill sänka skatterna till exempel, eller att De rödgröna inte gör annat än klandrar de borgerliga partierna för egoism och plånbokstänk.

För att lyfta det hela till en lite högre nivå kan man ju säga att svenskarnas defaultord måste vara tack. Vi tackar även när vi inte har något att tacka för. Tack! säger vi när vi betalt för ett par dyra skor och får växel tillbaka. Tack! säger vi när vi avslutar samtalet med telefonförsäljaren klockan nio en söndagkväll. Tack, tack, tack.

Defaultslutet för det här inlägget blir kort och gott ett tack och hej.

6 kommentarer:

  1. Jag törs inte skriva här vad jag använder för avskedsord till telefonsäljaren, men det är definitivt inte tack i alla fall!

    SvaraRadera
  2. Jag har faktiskt nästan lyckats vänja mig vid ”förvald” informellt, men skriver det alltid formellt.

    SvaraRadera
  3. Förvalsfrukost har inte riktigt samma schvung liksom.

    SvaraRadera
  4. Schvung? Finns det i SAOL? Jag menar Silverbibeln? :p

    SvaraRadera
  5. Det finns det faktiskt! Jag var lite osäker så jag kollade och både schvung och schwung finns med. =)

    SvaraRadera