07 september, 2010

Tremänning, syssling, andrakusin?

På kontoret idag pratade vi om våra semestrar, och då pratade jag förstås om min tremänning som jag varit och hälsat på. Mea frågade genast "menar du syssling då?" och det gjorde jag ju. Men hon såg fortfarande en smula fundersam ut. Tänk att vi använder så olika ord för samma släktskap, och tänk att vi ändå inte riktigt har kläm på vad det är för typ av släktskap! Kan det vara för att vi i Sverige inte längre fäster så stor vikt vid släktskap när det börjar bli så pass avlägset, utan mest bryr oss om den närmaste kretsen? Eller kan det ha att göra med ordens diffusa betydelse? Syssling betydde ursprungligen systerbarn i förhållande till systerbarn. Tremänning betyder egentligen bara släkting i tredje led.

Ännu mer förvirrande blir det väl när jag tar upp det faktum att min tremänning själv ibland kallar oss för andrakusiner. Det heter nämligen second cousin på engelska, som han talar till vardags. Istället för att förvirra med syssling hit och brylling dit räknar man på engelska i vilket led man är kusin: första, andra, tredje och så vidare. Uttrycket andrakusin finns även på svenska, men enligt Wikipedia används det främst i Tornedalen. Min tremänning kommer från Skåne.

Om du vill ha lite mer klarhet i vad det finns för olika ord för tremänning och var i landet de används kan du läsa kusin-artikeln på Wikipedia. Där har jag fått lära mig att jag och min tremänning även är a-kusiner, nästkusiner och småkusiner. Finns det fler ord? Vad använder du för ord om det här släktskapet?

Uppdatering: Efter lite mer grävande journalistik upptäckte jag att en skämtsam benämning om sexmänning är trassling. Uppenbarligen blir det ju rätt trassligt efter bara tre led, så vid sex led är trasslingen definitivt ett faktum!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker att brylling är lite förbryllande...

    SvaraRadera
  2. Jag säger småkusin. (Jag kommer från Österbotten.)

    SvaraRadera
  3. Wikipedia lärde mig att småkusin är finlandssvenska, så tack för bekräftelsen :)

    SvaraRadera
  4. Tremänning kör jag alltid på, det roliga på den där sidan var ju att femmännings motsvarighet blir pyssling =)

    SvaraRadera