01 september, 2010

Det är noga med bindestrecket

I en artikel i Ny Teknik idag berättar reportern om hur Skatteverket gjorde en hel hoper slarvfel när de tog över folkbokföringsuppdraget från församlingarna 1991. Alla data fördes över manuellt och det satt alltså en massa skatteverkare och knackade in alla namn i ett datasystem. Naturligtvis måste det bli en viss procent fel i en sådan process och massor med folk förlorade bindestreck och annat på kuppen.

Men att få sitt namn rättstavat är en mycket viktig del för identiteten och nu lämnar Skatteverket tillbaka förlorade bindestreck, bokstäver och annat. Om man hör av sig till Skatteverket går de tillbaka till de gamla personakterna och ser hur namnet stavades på de gamla korten och så ger de upprättelse.

1 kommentar:

  1. Men hur ska man veta att man har något att få tillbaka!?
    Kan oxå meddela att just sådana här saker kan ställa till problem, tex om man ska folkbokföra sig i ett annat land... vissa länder kan vara dödligt petiga! Här i Bryssel hade jag verkliga problem att få dem att förstå att jag inte visste att min mammas namn inte är folkbokfört med h på slutet (vilket jag angett). Sedan kan man ju undra vad min 70-åriga mamma hade med detta att göra, hon ska ju inte bo med mig ;-)

    SvaraRadera