28 september, 2010

Typsnittet som alla älskar att hata

Att välja rätt typsnitt till sin text kan ibland vara svårare än att skriva själva texten. Times New Roman är för tråkigt och vanligt, Arial likaså, Courier ser ut som från en gammal skrivmaskin och Webdings (Webdings) passar inte riktigt i en uppsats. När Windows 95 blev vanlig i vanliga människors hem fanns det bara ett typsnitt som var lite annorlunda, som var lite lekfullt, som inte var lika stelt och tråkigt som de jag nyss räknade upp. Du känner nog till namnet på världens mest hatade typsnitt: Comic Sans. Jag ryser nästan lite av obehag bara jag hör namnet. Men typsnittets lediga stil gick hem hos många och det lever kvar, trots att vi i dag kan välja mellan många fler, och många snyggare, typsnitt.

SvD har i dag en väldigt intressant artikel om hur Comic Sans skapades och om hur det hatas så mycket att många människor inte ens kan ta ett brev skrivet i Comic Sans på allvar utan i stället idiotförklarar skribenten. "Någon som skriver officiella uttalanden i Comic Sans borde inte få driva ett NBA-lag" är bara ett smakprov av vad basketklubbsägaren Dan Gilbert utsattes för när han i ett öppet brev skällde ut storstjärnan LeBron James som precis lämnat hans lag Cleveland Cavaliers. Brevet är bortplockat från klubbens webbplats, men här kan du se det.

Riktigt så långt hoppas jag inte att jag skulle sträcka mig i mitt Comic Sans-förakt. Men jag tittar gärna in på webbplatsen Ban Comic Sans (Förbjud Comic Sans) och tittar på bilder av bland annat varningsskyltar som absolut inte borde stå i Comic Sans. Och ett tips: om du just nu sitter och försöker välja typsnitt till din text gör du nog bäst i att stryka Comic Sans från listan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar