13 juli, 2010

SAOL och de svenska landskapen

Jag hamnade på sidan där Härjedalen stod i Svenska Akademiens ordlista och såg till min förvåning att de tryckt in namnet i en exempelmening: det karga H. Det är alltså karghet som Svenska Akademien associerar Härjedalen till. Hade jag varit härjedaling hade jag blivit lite stött.

Jag blev nyfiken på vad de andra landskapen kunde tänkas ha för beskrivningar och började bläddra. Småland, Halland, Skåne, Södermanland, Gotland, Öland, Jämtland, Lappland, Ångermanland, Västerbotten ... inte en enda exempelmening. Men sedan hittade jag fem landskap som fått exempelmeningar. Både Närke, Blekinge och Dalarna är visst vackra landskap; det vackra N. , B. respektive D. stod det där. Dalsland är däremot ett väldigt trevligt landskap: det leende D. I Norrbotten finns det visst mycket skog: det skogiga N.

Det är märkligt hur få landskap som förärades en exempelmening, men det är ännu märkligare vad exempelmeningarna faktiskt ger uttryck för. De fyra sörländska landskapen är vackra och leende, medan de två norrländska bara är karga och skogiga. Trevliga respektive ogästvänliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar