19 juli, 2010

Billek 2

En billek vi lekt sedan barnen var riktigt små är "gul bil". Den som först får syn på en gul bil skriker "gul bil" och lägger handen på en medtävlare. Föraren är dock befriad från det där med handen; för säkerhets skull får ingen heller lägga handen på föraren.

Denna lek har följt med så länge att min man och jag idag glatt skrek "gul bil", fast vi inte hade några barn i bilen. En äldre medföljande släkting hoppade dock hastigt ur sin slummer och undrade varför vi grälade om fula bilar, och vem som skulle avgöra om bilar var fula eller inte.

Efter några ursäkter och fnissiga förklaringar lyckades vi reda ut begreppen. Men vår släkting tyckte att vi kunde låta barnen samla registreringsnummer istället. Denna typ av storebror-ser-dig-mentalitet passar dock inte oss. Vi har funderat på att ha lekar där man räknar, men nej. Både räkna skyltar och räkna kyrkor har vi provat men snabbt tröttnat på.

Alla våra lekar som bitit sig fast utom "gul bil" är språkliga, vår senaste att bilda sammansättningar med något bra ord kunde du läsa om häromdagen.

Vi har också: samla registreringsskyltar med riktiga ord, bilda ord som börjar på samma bokstav som registreringsskylten hos bilen framför, samla bilmärken man sett, samla ortsnamn och rimma på dem, läsa på alla skyltar man ser när man åker igenom en storstad, en bil kommer lastad, bilda så många ord man kan som innehåller alla tre bokstäverna på registreringsskylten hos bilen bakom, ja och säkert ännu fler som jag inte minns just nu.

Vad leker ni i bilen?

2 kommentarer:

  1. "Lägger handen på"? Hmpf, min syster slår mig. Hårt. "GUL BIL! *smack*" Tack och lov slutade hon när jag började se de gula bilarna innan hon gjorde det! ;)

    SvaraRadera
  2. Att slå någon på armen när man ser en viss bil är en etablerad billek i Stora Landet i Väster, men det gäller bara när man ser en gammal folkvagn. Man skall säga ett visst uttryck (som jag inte kommer ihåg, men nåt i stil med "green hit-bug") och så klappa till på överarmen. Kan liva upp även den tråkigaste bilresa! :-)

    SvaraRadera