02 juli, 2010

Förkorta inte bort dig själv i ansökningsbrevet!

Jag fick ett erbjudande jag inte kunde motstå - att gå igenom två personers CV:n och ansökningshandlingar mot några timmars hjälp med ogräsrensning och gräsklippning.

Det ena ledde till det andra, och jag har nu läst ett flertal ansökningar - och har fint hemma i rabatterna får jag förmoda, jag är bortrest och har inte kunnat kontrollera det.

Gemensamt för breven var en stark tendens att förkorta bort sig själv. Meningar som borde ha börjat med "jag", eller möjligen namn, började istället med verb. "Kan hålla många bollar i luften. Är flexibel." Och så vidare.

Jag förstår att det kan kännas mindre tjatigt än att hela tiden skriva ut "jag". Men istället för att du förkortar bort dig själv rekommenderar jag att du varierar ditt sätt att komponera meningarna. Se på de här förslagen till exempel:

1. Hög simultankapacitet och god flexibilitet är några av mina egenskaper som arbetsgivare ofta värdesätter högt.

2. Att vara flexibel och att kunna göra många saker samtidigt, och med ett gott resultat, är något som jag gjort mig känd för under mina tidigare anställningar.

3. Mitt arbete som affärsbiträde ställde höga krav på flexibilitet och simultankapacitet, men det var också det som gjorde arbetet så roligt.

Det finns massor av sätt att lyfta fram sina goda egenskaper i ett ansökningsbrev. Att förkorta bort sig själv är knappast ett av dem. Det kan snarare ge intryck av att du slarvar med språket, eller att du inte anstränger dig för att söka jobbet.

Lycka till med nya jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar