23 juli, 2010

Definitionen av vad ett läger är

På läger sover man i sovsäck i ett tält säger mina döttrar bestämt. De ska åka på scoutläger. Själv ska jag åka på skrivarläger en vecka. Men se, det går döttrarna inte alls med på. Jag måste helt enkelt kalla det något annat, eftersom jag ska sova i en säng. Dessutom en säng i ett hus, inte i ett tält.

Vi kan ju slå upp ordet läger i en ordbok föreslår jag. Min eftertänksamma tioåring tittar begrundande på mig och säger: "Men mamma, du har sagt att i ordböcker skriver dom det som är norm. Liksom vad alla menar. Men jag menar kanske inte det dom menar. Jag är nog inte norm. Och det är ju inte du heller."

Nå, vad ska man svara på det? Inom familjen behöver man kanske inte norm för att göra sig förstådd. Så småningom växer säkert dotterns behov av att veta vad som är norm. Ändå kan jag inte låta bli att hoppas att hennes ointresse för vad norm är alltid ska vara lite lagom stort.

1 kommentar:

  1. Jag var likadan som din dotter, vekar det som:
    "Det är helt okej för dig att hitta på egna ord Malin, men du kan inte förvänta dig att andra ska förstå dem" sa min mamma vid flertalet tillfällen när jag var mindre, då jag hade en benägenhet att hitta på ord istället för att ta långa omvägar kring det jag menade och förklara det.
    "Det är väl deras problem" snäste jag tillbaka och fortsatte att hitta på ord.

    SvaraRadera