06 juli, 2010

Att spammare aldrig lär sig stavva

Ett av de lättaste sätten att identifiera något som spam (skräppost) är att räkna stav- och språkfelen. Jag tror aldrig jag har sett ett spam utan en massa fel. När det handlar om reklam för Rolex-kopior spelar det kanske inte så stor roll, men det vimlar ju av Nigeriabrev där någon som utger sig för att vara advokat erbjuder en större summa pengar bara man sätter in en "mindre" summa på dennes konto. Skulle du lita på en okänd advokat som inte kunde stava rätt? Jag gör det då inte. Samma sak är det när spammare utger sig för att representera min bank och ber mig klicka på en länk för att mata in mina uppgifter. Min bank stavar sällan fel i sin information, men i dessa mejl kan man utan vidare leka finn fem fel. Därmed förstår jag genast att min bank inte står bakom utskicket (och jag klickar givetvis inte på länken!).

En annan typ av spam kan man få genom chattprogrammet MSN Messenger. Då får man ett snabbmeddelande från en av sina kontakter (som råkat ut för ett virus som utför spamningen) där det står något om att "jag hittade en rolig länk, klicka här!". Dessa meddelanden står oftast på engelska, så då förstår jag genast att min svenskspråkiga kontakt knappast har skickat det. Men nyss fick jag ett sådant meddelande på svenska. Eller?
Titta burdakiler är verkliga :D [länk]

Hmm, jag tippar att min MSN-kontakt, som råkar vara språkkonsult, knappast har skickat detta googleöversatta nonsens.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar