01 juni, 2010

Vet du vad åtel är?

Om du vet det gillar du förmodligen att jaga, eller kanske att du ogillar jakt. En kund som är kommunekolog frågade mig om det inte är så att åtel faktiskt inte längre behöver vara bara döda djur som används som bete vid jakt, utan att åtel kan användas även om annat som används som bete vid samma typ av jakt.

Det var ingen idé att låtsas som om jag visste svaret. Men jag gillar att få kluriga frågor och leka lite detektiv. För att försäkra mig om att åtel inte är en term ställde jag även frågan till Språkrådets eminenta frågelåda. Enligt Språkrådet rör det sig om att ordet fått en utökad betydelse, och detta belägger de med information de hittat på Ulltunas webbplats om ett beslut från Naturvårdsverket. Naturvårdsverket definierar åtel som jaktlockbete.

Fråga mig mer! Då får jag lära mig så mycket som jag inte ens visste att jag inte visste.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar