30 juni, 2010

Små ortsnamn har stor dignitet

Min gamla arbetskamrat berättade att han nyligen var på sin systers bröllop. Hon gifte sig med "Karl i Xbodarna". Observera att jag här måste använda fingerade namn. Orten är nämligen så liten att ni annars direkt skulle kunna ta reda på vem jag pratar om. Och jag vill ju inte bryta mot personuppgiftslagen.

Det är annat det än om någon skulle berätta att min man, han gifte sig med Anna från Stockholm. I det här fallet har Stockholm ingen som helst dignitet. Till och med polisen skulle ha svårt att fastställa vilken person som avses med uttrycket "Anna från Stockholm".

Det går inte att signalera identitet, tillhörighet och gemenskap med namn på stora orter. Det är inte utan att jag känner en viss avund mot "Karl". Men också en viss skräck inför tanken på att bo någonstans där alla skulle veta vem jag är ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar