23 juni, 2010

Vad måste du kunna för att gå på kurs?

Jag var på kurs idag, om marknadsföring online. På fullaste allvar står en trevlig kille och säger till mig: "Med online marknadsföring är det viktigt att hitta en balans mellan PPC och det organiska resultatet för att maximera ROI".

Han förstod inte ens vad det var jag inte förstod. Men nu vet jag att han kunde ha sagt: "När du marknadsför dig på internet behöver du titta på hur högt du kan hamna på alla träfflistor med hjälp av sökmotoroptimering och hur mycket pengar du ska lägga på sponsrade länkar där du betalar när användarna klickar, så att du är säker på att din investering lönar sig."

PPC betyder alltså Pay Per Click, ROI betyder Return On Investment och organiskt resultat är den del av sökmotorernas träfflista som härstammar i hur relevant sidan är och inte i hur mycket pengar du investerar i att komma på annonsplats.

Vill du att folk ska begripa vad du säger? Kom på kurs hos oss på Språkkonsulterna! Vi lär ut hur du uttrycker dig begripligt. För det behöver du inga andra bakgrundskunskaper än att du kan uttrycka dig på svenska, eller engelska för den delen. Och du behöver inte kunna något om grammatik för att förstå vad vi säger - jag lovar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar