22 oktober, 2010

Heja Hyresgästföreningen!

Språklagen börjar faktiskt, nästan ett och ett halvt år senare, förändra synen på det allmänna språkbruket. Nu har Hyresgästföreningen bestämt sig för att införa klarspråk i all sin kommunikation. I språklagen står det ju att det offentliga ska använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk, och trots att det här inte går att kräva av Hyresgästföreningen eftersom de inte är en myndighet så har de alltså självmant bestämt sig för att jo, självklart ska vi använda klarspråk så våra medlemmar förstår oss! Hyresgästföreningen har bland annat låtit personalen gå kurser i klarspråk samt tagit fram en skrivhandledning. Läs mer i det här pressmeddelandet!

Vi på Språkkonsulterna applåderar Hyresgästföreningens initiativ och hoppas att fler tar efter! För som kommunikationsstrategen Maria Unde Westerberg säger:
"Med ett tydligt språk ger vi våra medlemmar ett bättre bemötande och bra service och det blir lättare att få fram rätt budskap."

1 kommentar:

  1. Tack, det värmde gott. Vi har påbörjat en smygande liten revolution här:)

    SvaraRadera