20 oktober, 2010

Hållplats X

Bokstaven X får ju ofta markera något okänt eller att det saknas information. Ibland markerar bokstaven något som har varit, som i "mitt X" som en mindre vördnadsfull förkortning för exempelvis "min exfru". Men jag har just varit ute och rest med SJ och upptäckt att de vid flera stationer har en busshållplats som heter X. Därifrån går ersättningsbussarna när tågtrafiken är inställd.

Hållplatserna är markerade med en stor rund röd skylt med ett kraftigt vitt X på. Som ett kryss alltså; här är det. Och det är ju ganska smart. Men samtidigt kan jag inte låta bli att göra helt andra associationer. X som i okänt, X som i information saknas, X som i service fattas, X som i ett före detta järnvägsbolag som nu kör buss istället. X som i saknas och X som i före detta är nog inte vad SJ tänkt att jag ska associera med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar