11 oktober, 2010

Dagens ord: sinister

När jag trillar över mina dagens ord brukar jag kolla upp dem både i SAOL och på Wikipedia, och ibland även i Svenska Akademiens ordbok (SAOB) och med en googlesökning. Idag blev det en sådan allomfattande sökning - SAOL och Wikipedia gav nämligen olika bud för ordet sinister [-is´t-]. SAOL sa olycksbådande och Wikipedia sa vänster. Två ganska skilda förklaringar. SAOB , synonymlexikonet och den etymologiska ordboken höll med SAOL, men eftersom Wikipedia sällan är ute och cyklar helt och hållet (vad jag upplevt i alla fall) så grävde jag vidare lite till.

Det visade sig att ordet kommer från latin där det faktiskt betyder vänster, men eftersom vänster för romarna var den oturliga sidan så fick ordet även en överförd betydelse som olycksbådande, dyster och kuslig. Och det är alltså denna betydelse som finns i svenskans allmänspråk idag. Vänsterbetydelsen verkar dock leva kvar i anatomisk och heraldisk terminologi. Vad heraldik innebär får vi däremot ta i ett annat Dagens ord.

1 kommentar: