16 augusti, 2011

Ord 2 vars ursprung du inte kände till: fack

På gymnasiet hade jag en gång ett grupparbete om fackföreningar, och jag minns just en del av grupparbetet otroligt väl. Vår lärare tittade förbi för att hjälpa oss, och jag hade suttit och funderat på var ordet fack kom från. Så jag frågade henne! "Men ordet fack, var kommer det ifrån? Alltså fack ... fackET ... fack!" och hela gruppen började förstås skratta hejdlöst. Det är ju rätt likt ett känt engelskt ord om man säger så. Läraren hade tyvärr inget bra svar.

Nåväl, nu tänkte jag äntligen reda ut vad det här olyckliga ordet har för ursprung. Det stammar från fack i betydelsen "avdelning i skåp eller ask", och har fått en överförd betydelse för avdelning inom exempelvis forskning, arbetsområde och yrkesgren. En fackförening är alltså en sammanslutning av arbetare i ett visst arbetsfack.

Till svenskan kom ordet från lågtyskan. Det betyder egentligen "sammanfogning" och är, ännu längre tillbaka, besläktat med kompakt. Och allra längst tillbaka finns det en indoeuropeisk stam, pag-, som också är släkt med ord som fager och foga. Det hade du kanske inte kunnat gissa! Om jag någonsin träffar den där läraren igen har jag nu ett väldigt detaljerat svar till henne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar