23 april, 2010

Fredrika Bremer lär mig nya ord

Jag håller på och läser Grannarna - teckningar ur vardagslivet av Fredrika Bremer och genom den har jag lärt mig flera nya (fast gamla) ord. Igår dök till exempel konsternerad upp och trots att jag hade sammanhanget klart för mig så förstod jag inte innebörden. Ni kan väl se om ni lyckas bättre:

"'Ack, hon vill bort ifrån oss, björn! Serena vill fara
hem i morgon bittida!'
 
Nu såg björn så konsternerad ut, att jag blev smått
förskräckt och tänkte: 'Nå, nå, det är väl ingen
riksolycka heller, att han behöver få slag därav'."

Om ni inte heller blir klokare av detta så har SAOL som tur var svaret: konsternerad betyder häpen, bragd ur fattningen.
Nu längtar jag bara efter ett tillfälle att få använda mitt nya ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar