12 november, 2013

Trevliga felmeddelanden

World Usability Day den 14 november ska Språkkonsulterna dela ut begripliga felmeddelanden till folk som är på väg till jobbet. Det är skälet till att jag de senaste dagarna varit ute och letat olika meddelanden på nätet. Och det finns verkligen alla sorter:

Obegripligt tekniska som till exempel:
Tidsgränsen för semaforen har uppnåtts

Eller det intetsägande:
Fel 10345
Och så finns det trevliga, småskojiga meddelanden:



Hellre fler men trevliga felmeddelanden

För många år sedan läste jag en rapport om en undersökning av hur olika felmeddelanden uppfattas av användarna. Testpersonerna var unga dataspelare som tillbringade mycket tid framför skärmen och därmed också var mottagare av många felmeddelanden. Resultatet av undersökningen visade att de spel som gav ifrån sig trevliga eller roliga felmeddelanden uppfattades som mycket bättre än de spel som hade tråkiga eller neutrala meddelanden, trots att de hade färre felsituationer än spelen med  trevliga felmeddelanden.

Vi låter oss gärna luras

Alla som arbetar med datorer vet att programmen inte kan vara trevliga eller otrevliga. Men programmen kommunicerar med oss och vi kommunicerar med dem. Och som sociala varelser gillar vi trevlig kommunikation. Därför har du mycket att vinna på att lägga lite möda på dina felmeddelanden om du jobbar med webb eller programmering. Vi användare låter oss gärna luras att tro att datorn är trevlig.

Men det finns gränser

Men det är klart - har du suttit och fyllt i en lång stipendieansökan i 45 minuter och alltihop försvinner blir du knappast positivt inställd oavsett vad som står på skärmen. God användbarhet är alltså A och O, men social kompetens behövs för att besökarna inte ska irritera sig över småsaker och uppleva din webbplats, din app eller ditt system som positivt.

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar