29 november, 2013

Så gör du – steg för steg

Oavsett om du ska programmera en klockradio, utföra en utlandsbetalning på internetbanken eller baka surdegsbröd, så kan en välskriven instruktion göra skillnaden mellan kladdigt och klarhet (mer eller mindre bokstavligt).

Jag älskar instruktioner

När jag skulle odla kryddor i köksfönstret kom en guide på Google till min undsättning. När min mobil vägrade starta hittade jag snabbt flera instruktioner för hur jag skulle få liv i den. När jag bryggde öl fanns det många på internet som delade med sig av sina erfarenheter. Internet kryllar av nyttiga, användarvänliga (eller användbara) steg för steg-instruktioner. Men också av instruktioner som är mindre användarvänliga.

Fyra enkla tips för en bra instruktion

En riktigt användbar instruktion – precis som all bra bruksprosa – utgår från läsarens perspektiv. Här får du några enkla tips för hur du skriver en bra instruktion:
  • Skriv en tydlig rubrik. Rubriken ska tydligt berätta vad läsaren ska använda instruktionen till, exempelvis ”Så bygger du en dator på 2 minuter”.
  • Tänk på läsarens förkunskaper. Fundera vad läsaren kan och anpassa din instruktion därefter. Om du ska skriva en instruktion för intranätet på din arbetsplats, kan det vara bra att tänka på att din läsares förkunskaper kan variera avsevärt.
  • Var lagom detaljerad. Ge tillräckligt med detaljer för att läsaren ska kunna lösa uppgiften, men inte så mycket att hen drunknar i information. Ibland räcker det att läsaren vet hur hen ska göra, men ibland kan läsaren även behöva veta varför hen ska göra på ett visst sätt.
  • Testa din instruktion! Om du följer din egen instruktion märker du om något är otydligt eller om du har glömt något.

Instruktion istället för kunskap

Ibland behövs de genvägar som steg för steg-listor kan bistå med. Om du inte har tid att lära dig html, css och php – eller råd att anlita någon som kan – kan du följa en instruktion som berättar hur du får till den där funktionen på din webbplats. Om instruktionen är väl skriven, och anpassad efter dina förkunskaper, kommer det att gå alldeles utmärkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar