16 april, 2013

Klarspråk del 4 - plötsligt blir texten tydlig

Nu när vi har fått en klar och tydlig introduktion till vad klarspråk handlar om tänkte jag dela med mig av en personlig liten anekdot om klarspråk.

Jag har jobbat som språkkonsult i några år, så jag är rätt van vid att mejsla fram begripligt språk ur passiva verb och abstrakta formuleringar. Det är lite av problemlösning att skriva om abstrakta och onödigt långa formuleringar. Men som konsult är det ganska sällan man får höra läsarens reaktioner på den omskrivna texten. Jag vet ju att "granska" är tydligare än "utföra granskningsåtgärder", men hur stor skillnad är egentligen det på en abstrakt och passiv text och en som fått en klarspråksmakeover? Hur stor skillnad är det för den slutliga läsaren?

Klarspråksakuten rycker ut
Så en dag hörde en skolelev av sig och undrade om vi kunde hjälpa henne med en svår text om ett miljömål som hon hittat på en webbplats. Hon hade ett skolarbete om miljö och hade hittat information som hon behövde, men texten var för svår för henne att läsa. Eftersom jag hade lite tid över lät jag en klarspråkstornado skaka om texten och skickade sedan tillbaka texten till eleven. Jag förtydligade vem som gjorde vad i texten, delade upp långa meningar, bytte ut svåra och abstrakta ord mot vardagligare och tydligare ord samt förtydligade vissa samband. Jag förtydligade texten ännu mer jämfört med vid en vanlig klarspråksgranskning, eftersom texterna jag vanligtvis jobbar med vänder sig till vuxna. Här var det ju en skolelev som var målgruppen.

Svaret kom senare samma kväll: "Det blev verkligen mycket enklare att förstå nu!!" Jag kunde känna hennes lättnad genom skärmen - nu kunde hon förstå den där besvärliga texten! Och det är ju precis vad klarspråk handlar om, att kunna förstå. Ämnet må vara svårt och invecklat, men med rätt språkliga knep och målgruppsanpassning är det enkelt att förmedla innehållet.

1 kommentar:

  1. Wow, vilket inspirerande exempel! Jag önskar också att jag oftare fick höra hur läsarna upplever texterna som vi fixar till ...

    SvaraRadera