04 mars, 2013

Nu laddar vi om med ordklasser!

De senaste veckorna har vi skrivit om modersmål här på bloggen. Inläggen har blivit en blandning av personliga erfarenheter, språkvård och tänkvärda fakta. Vi har bland annat skrivit om uppväxten i en tvåspråkig miljö, suget efter att få tala sitt eget språk, varför det är så viktigt att få lära sig sitt modersmål ordentligt och vad som sker inom språkvården på området. Kanske har du som läser lärt dig något nytt – eller kanske känt igen dig?

Den här veckan byter vi ämne och kommer i några veckor framöver att skriva om ordklasser. Vilken är din favoritordklass? Verb? Adjektiv? Substantiv? Räkneord?

När jag tänker på substantiv dyker ofta den lilla ramsan jag fick lära mig i skolan automatiskt upp i mitt huvud:

 ”Substantiv är namn på ting, såsom humhum, hatt och ring.”

Ja, nu ska det förstås inte vara humhum i ramsan egentligen, men jag kommer inte riktigt ihåg hur den går. Gör du? Undrar för resten vad man har för ordklassramsor i skolan nu för tiden? Har man ens ramsor?

Håll alltså utkik efter våra reflektioner och fakta under veckorna som kommer, om du vill läsa mer om ordklasser. Och kanske har du egna språkfunderingar att dela med dig av här på bloggen?

3 kommentarer:

  1. Substantiv är namn på ting, till exempel boll och ring har jag lärt mig. :)

    SvaraRadera
  2. Tja, en ganska vidrig variant som cirkulerat på sociala medier är ju "Substantiv är saker och grejer, t.ex. bollar och tjejer"...

    https://twitter.com/rit_lucassi/status/308913180049035264/photo/1

    SvaraRadera
  3. ... klocka, boll och ring hade vi i skolan.

    SvaraRadera