11 februari, 2014

Hashtag Facebookfiasko

Du som är flitig facebookare har säkert sett förra årets stora nyhet lite här och var i flödet. I somras blev det möjligt att använda nyckelord markerade med hashtag (fyrkantstagg, #) precis som i Twitter och Instagram, det vill säga som en länk. Klickar du på en hashtag går en liten intern sökmotor igång och du får upp en lista på andra inlägg som innehåller nyckelordet. Läs gärna Deeped Strandhs utförliga berättelse om hashtaggen.

En tweet med tre hashtags. Snabbt och enkelt kan jag klicka på en hashtag och läsa mer om t.ex. OS. #twittpuck samlar svenska inlägg om ishockey på Twitter.

Precis som många andra förändringar i Facebook (se t.ex. mitt inlägg om statusraden) har många användare redan använt företeelsen innan Facebook tar efter och anpassar sig. Ja, de har alltså inte använt hashtaggen som en länkfunktion, utan som ett sätt att lyfta fram nyckelord visuellt.

Användaren har lyft bort nyckelord som kunde ha legat i huvudtexten och i stället lagt dem sist som en samling hashtaggar. Hen ironiserar t.o.m. över överanvändningen.

Hashtag flopp
Vad ger hashtaggar på Facebook då, så här ett halvår efter lanseringen? Fungerar de lika brett som på Twitter? Används de i stor utsträckning av företag i kampanjer och användare till vardags?

Nej, de gör faktiskt inte det. Den lilla sökningen jag gjorde idag gör det tydligt. På Twitter lade Tre Kronor glatt och ledigt in tre hashtaggar i sin uppdatering om att OS-laget var på plats, på Facebook använde de inte en enda.


Men vi kan ändå utgå från att många av dem som ser den här uppdateringen gärna vill läsa andra inlägg om OS. Varför inte hjälpa dessa läsare på traven genom att använda en OS-tagg precis som på Twitter?

Svaret ligger lite i att vi använder de olika sociala nätverken på olika sätt. På Twitter pratar vi ofta och gärna med främlingar, och då är det förstås naturligt att söka upp nya intressanta människor genom att titta igenom olika ämnen. På Facebook har vi vår utvalda sfär av vänner och företag, och vi är inte så pigga på att gå utanför den. Vi har inte samma behov av att söka i okända människors och företags inlägg, för vi är mer intresserade av att se bilder på lågstadiebästisens katt och favvoföretagets fikapaus.

Hashtag viral broms
Inte nog med det. Företag som använder hashtaggar på Facebook får faktiskt mindre viral spridning på de inläggen än på inlägg utan hashtag. Edgerank checker undersökte hashtaggarnas genomslag några månader efter att Facebook hade gjort förändringen, och de såg att användarna är betydligt mindre benägna att interagera med hashtaggade inlägg. Inläggen spreds mindre, och de fick färre likes och kommentarer. Men på Twitter är det tvärtom: tweetar med hashtaggar retweetas (sprids) i mycket högre utsträckning än tweetar utan hashtaggar.

Edgerank checker kom fram till att en förklaring är att företag ofta använder hashtaggar som etiketter för kampanjer - och vi användare är bra på att sålla bort reklam. Kanske har vi redan hunnit lära oss att kampanjer ofta får en egen hashtag och skrollar vidare bara vi ser ett företag använda en hashtag på Facebook. Och företag har i sin tur märkt att hashtaggar oftast inte tillför dem något på Facebook.

Hashtag vad händer nu
Frågan är förstås vad som kommer att hända med den här halvt misslyckade satsningen. Kommer vi användare att vänja oss vid och acceptera hashtaggar i företagsinlägg, eller kommer hashtaggarna att leva kvar som nu, i en bortglömd mellandimension? Eller kommer Facebook att ta bort den här uppdateringen helt och hållet? Vi användare kan ju fortfarande markera nyckelord utan att de för den sakens skull är sökbara - användaren med mat-taggarna använde dem inte i första hand för att jag som läsare skulle kunna söka på "bladspenat" eller hitta hens inlägg genom att söka på hashtaggar (inlägget var bara synligt för användarens vänner), utan just för att framhäva nyckelord.

Det är spännande att följa utvecklingen i alla fall. Och det är intressant att se att hashtaggarna har floppat på Facebook.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar