24 januari, 2014

Språkets agent - med rätt att rätta

Det är tufft att vara språkkonsult. Varje dag väntar farliga uppdrag och utmaningar. Så sent som i går ringde sedlighetsroteln vid Rikskrim på direktlinjen och ville att jag skulle rycka ut. I min mullrande Ordsmobil tog jag mig till brottsplatsen. Tillslaget gick dock fort; det visade sig vara några nakna substantiv som löpte amok, men dem kunde jag snart klä på.

När skottlossning hördes i ett bostadsområde i stan kom larmet till mig. Jag ryckte genast ut till brottssatsen, och det visade sig efter en snabb utredning vara ett inskott som någon gjort sig skyldig till. Inom bara några minuter hade jag avlägsnat det. (Det befinner sig nu där det hör hemma - sist, bland övrig information.)

En gång fick jag ta ett verb i upptuktelse eftersom det kommit på tok för sent. Dessutom hade det slutat på s, men jag tror nog att det kommer att vara betydligt mer aktivt i framtiden. (Annars känner jag några tunga attribut, som kan komma på besök ...)

Språkkonsult - ett tufft jobb, men någon måste göra det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar