20 januari, 2014

Språket i P1 får ny programledare

Dagens mest rafflande nyhet, för mig, står en artikel i Expressen för: Språket i P1 byter programledare. Anna Lena Ringarp har lett programmet i 16 år och lämnar nu vidare mikrofonen till Emmy Rasper.

Språket har varit ett av mina favoritradioprogram i många år nu. När jag jobbade extra som väktare brukade jag lyssna på repriserna på torsdagsnätterna. Jag planerade min körning så att jag skulle hinna höra så mycket som möjligt av programmet innan jag var tvungen att lämna bilen. Anna Lenas röst garanterade alltid en trevlig stund och förgyllde min natt. Därför blev jag lite ställd när jag läste att hon skulle sluta. Men jag blev snabbt förvånansvärt hoppfull.

Emmy Rasper, Anna Lenas ersättare, verkar vara en sympatisk person med en inställning till språket som matchar min. Enligt artikeln är Emmy verkligen ingen språkpolis, utan hon "bejakar snarare sina egna språkfelaktigheter". Hon är beredd på att förändringen – precis som alla förändringar – kommer att reta upp en del lyssnare. Men hon verkar närma sig uppgiften med en förtroendeingivande ödmjukhet.

Förändringar är inte per automatik bra eller dåliga, men de är alltid spännande. Därför är det med höga förväntningar som jag ser fram emot tisdagen 11 februari, då Språkets signaturmelodi kommer att följas av Emmy Raspers röst.

Uppdatering:
SR skriver att även Språkets egen husprofessor Lars-Gunnar Andersson lämnar programmet. Lars-Gunnar är min favoritprofessor (ja, man får ha en sådan), och detta är något som kommer att ta ett tag att bearbeta. Jag räknar inte med att ligga sömnlös, men visst kommer jag att känna lite vemod i kväll när jag lägger mig.

1 kommentar:

  1. Ja, det är väl kanske dags för förnyelse. Men ändå ... hur ska vi klara oss utan Lars-Gunnar?

    SvaraRadera