19 februari, 2013

Väldigt, väldigt, och lite, lite

Om du, liksom jag, är på ständig trendspaning i språket har du säkert också lagt märke till dubbleringen av förstärkningsord som varit en stark trend de senaste åren. Under bara två minuters analys av tv-programmet Nyhetsmorgons matinslag Mitt kök noterar jag följande citat:
Det blir väldigt, väldigt gott!
Tillsätt bara lite, lite sesamolja!
Det blir jätte-, jättegott!
Chilin är väldigt, väldigt stark.
 Mycket, mycket tydlig trend, eller hur?
 
 
 

2 kommentarer:

  1. Jag har verkligen verklgien lagt märke till det och blivit väldigt väldigt störd eftersom det låter mycket mycket löjligt.

    SvaraRadera
  2. Jag såg en bit av Polisskolan 4 häromdagen, Lassard upprepade sig alltid minst tre gånger. I just denna filmen gjorde de sig lustiga över det och upprepade "very" fem gånger tror jag det var på en skylt vid skolan. Kan det ha varit han som startade trenden? Alla har ju sett polisskolan.

    SvaraRadera