04 januari, 2013

Vi har kontoret vid Rålis

Har du funderat på varför vi Stockholmare lägger till ändelserna -is och -an när vi ska ge smeknamn till krogar, platser, parker och sjukhus. I senaste numret av Södermalmsnytt finns ett reportage om hur vi använder ändelserna och det inspirerade mig att läsa på lite i min gamla kurslitteratur från språkkonsultlinjen.

Vi blandar hej vilt

Den främste forskaren på området hette Carl Ivar Ståhle. Han har försökt hitta ett mönster i när vi använder den ena eller den andra ändelsen, men utan framgång. Vilken plats som får vilken ändelse verkar vara helt slumpartat. Ett av de få mönster som Ståhle har kunnat se är att i namn på högskolor dominerar ändelsen -is: Teknis, Lantis, Käftis, Skogis, medan namn på teatrar mest får namn på -an: Intiman, Folkan, Södran.

Is är bäst

Själv tror jag att jag gillar is-ändelsen bäst. Den ligger närmast till hands när jag ska bilda familjära avledningar ord och företeelser, till exempel språkis (språkkonsult) och rullis (rullupp). Men det är faktiskt inget modernt påfund. Det finns belagt i Stockholmskan sedan 1719 och Ståhle är hyfsat säker på att is-ändelsen härstammar från grekiskans och latinets substantiv- och adjektivändelse is som i canis och brevis. Det ädlsta beviset med is på en svensk ordstam är rökis för tobak, men ordbildningen lär ha fått fäste lite senare i akademiska kretsar. Studenterna gillade att använda det latinska suffixet i sin jargong.

Ingen har kartlagt förorterna

Eftersom kartläggningarna börjar bli lite gamla är Stockholmsförorternas smeknamn inte så väl dokumenterade. Vi säger Trånkan, Hökis, Bagis, Flempan och Jakan (Trångsund, Hökarängen, Bagarmossen, Flemingsberg och Jakobsberg), men vad säger vi om Täby, Gustavsberg, Ringeby och Hjulsta? Kom gärna med tips om vad ni säger om din förort.

7 kommentarer:

  1. Vi brukar ofta säga Gurraberg i stället för Gustavsberg :) Fisksätra kallas såklart Fiskis och Saltsjöbaden Saltis.

    SvaraRadera
  2. Och Sumpan såklart!

    SvaraRadera
  3. Och Frunkan ligger strax söder och stan på gränsen mot Huddinge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag antar att du med Frunkan åsyftar Fruängen? I så fall har jag växt upp där och vi har i min generation, 90-talister, alltid sagt Frunken.

      Radera
  4. Tror faktiskt jag har hört Skarpan om Skarpnäck (statsdelen där jag bor). Sen finns ju Lappis och Blackan. Och, fast det är nog inget vedertaget mönster, ett par av mina kompisar bodde i Hjorthagen och kallade det för "Hjortihjorti" :-).

    SvaraRadera
  5. Jag hör ofta såna där ungdomar säga Slurren om Slussen. Har hört flera liknande men nu minns jag inte en enda av dem.

    SvaraRadera
  6. Glömde: Jag bor i Kista och har inte på 25 år hört någon säga något annat. Jag är nästan lika säker på att samma gäller för grannförorterna Husby och Akalla.

    Kanske är namnen för korta? Fast det borde gå att få till ett Husan eller Akis i alla fall. Nån måste ta första steget.

    SvaraRadera