30 januari, 2013

Doms(s)öndagen - ord i almanackan del 8

Hösten kan kännas dyster och olycksbådande. Mörkret och höststormarna kan få den tappraste att tappa julsugen. Vilken tur att vi skrivande stund har lämnat detta elände bakom oss och är på väg mot den ljusare årstiden!

Det finns dock en mörkersöndag som jag alltid har sneglat lite nyfiket på. Det är söndagen före första advent - domsöndagen (eller domssöndagen). Och precis som ordspråket säger, så är det mörkast före gryningen - som får representeras av adventsstjärnorna i fönstren i det här fallet. Domsöndagen handlar nämligen inte om vilken dom som helst, utan om den YTTERSTA DOMEN. Du vet, när gud ska sitta i sin tron och döma var och en till hinsides himmel eller helvete utifrån hur de levat sina liv. Sitta till doms  över oss stackars syndare helt enkelt. Hu!

Men det är mest själva ordet som har känts spännande. Lite som det snarlika "domsaga". Om inte det retar fantasin så vet inte jag! Jag ser framför mig rysliga historier av Grimmska dimensioner, fulla av demoner, troll och andra väsen.

I själva verket är det förstås inte så spännande. Domsaga betyder samma sak som "domkrets", det vill säga det geografiska område som en domstol bestämmer över. Attunda tingsrätts domsaga består till exempel av kommunerna Danderyd, Järfälla, Sigtuna, Sollentuna, Täby, Upplands Väsby, Upplands-Bro, Vallentuna, Vaxholm och Österåker. Ordledet "saga" kommer från det fornnordiska "sagha". Och att det är besläktat med "säga" och "sägen" är väl inte så svårt att sluta sig till. Domsagan är alltså det område (den omkrets) där domstolen har något att säga till om.

Eftersom jag inte är särskilt kyrklig av mig, har jag dock inte undrat så mycket över hur det ska gå med den där yttersta domen. Svenska kyrkan har dessutom tagit udden av det dramatiska innehållet, och numera handlar domsöndagen om Kristi återkomst, inte i första hand yttersta domen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar