23 april, 2012

Matsäck blir matpåse

Mikael Mölstad från White Guide skriver om mat och vin i SvD. De senaste veckorna har jag följt krönikan med extra stort intresse. De har nämligen kombinerat två av mina stora intressen - språk och rester.

Jag har två år i rad nu gett mig själv som nyårslöfte att inte slänga mat. Att det blivit två år i rad beror på att det har varit ett svårt löfte att hålla och fram emot september - oktober började jag slacka ordentligt. Men än så länge är jag ganska duktig med 2012 år nyårslöfte. Det innebär att ständigt hålla koll på kylskåpets innehåll och se till att torka, frysa eller tillaga sådant som håller på att bli för gammalt. Och det innebär att ta med sig portionen hem från krogen. Precis det här har Mölstad resonerat om i sina krönikor och det intressanta har varit att se hur hjälpsamma läsarna har varit när det gäller att hjälpa till att hitta ett bra ord för engelskans doggybag. Han har fått alla möjliga och omöjliga förslag: mealjöpåse, sMArT kliMATpåse, gårmepåse, rest of the best etc.

Det är roligt att få människans språkliga kreativitet bekräftad, den som är grunden för språklig utveckling. Nya företeelser kräver nya ord och vi människor skapar för att kunna kommunicera och därmed utveckla världen. Nu ska det bli intressant att se om doggy bag blir så allmänt och nytt att det skapas ett nytt ord för det, eller om vi kommer att hålla tillgodo med det engelska ordet som vi importerade redan på 60-talet. För även om Språkförsvaret säkert morrar lite känns doggybag numera väldigt etablerat och svenskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar