04 december, 2010

Språkfrågor engagerar i rulltrappan

I går förmiddags var jag ute och åkte t-bana i min fina profiljacka med Språkkonsulternas logga. Loggan är placerad på ryggen och som sig bör är den stor och väl synlig. I rulltrappan märkte jag plötsligt att en man sprang ikapp mig och stannade bredvid mig på trappsteget och log. (För dig som inte är stockholmare kan jag berätta att det här är ett mycket ovanligt stockholmsbeteende.) Men han hade en fråga till mig:
- Ursäkta, jag såg att du var språkkonsult, vet du möjligen vad mandel heter på tyska?

Aldrig har jag önskat mer att jag kunde lite tyska. Men tyvärr hade jag ingen aning om svaret. Däremot blev jag glad ända in i själen av att språk engagerar så mycket att människor vågar tilltala mig utan att de känner mig.

Och kära främmande man i rulltrappan, nu har jag tagit reda på vad mandel heter på tyska: det heter mandel, precis som på svenska.

2 kommentarer:

  1. Jag tror att han var ute efter något helt annat jag. - svartsjuke Peter :-)

    SvaraRadera
  2. Åh vad härligt att höra! Jag måste se till att bära min profiljacka lite oftare.

    SvaraRadera