21 december, 2010

Kommuninformation är inte lätt att läsa

Centrum för lättläst har gjort sin årliga kartläggning av hur det ser ut med lättlästa sidor på de svenska kommunernas webbplatser. Resultatet är inte särskilt bra: 74 procent har ingen information på lättläst svenska, och när det väl finns lättläst information är den ofta ostrukturerad och har problem med innehållet. Språkrådet har en notis om undersökningen.

Resultatet visar dels att det är svårt att få till lättläst-projekt, dels att det är svårt att underhålla lättläsa sidor. För även när de lättlästa sidorna väl har lanserats så måste de underhållas regelbundet så att informationen alltid är färsk och välstrukturerad. Lättlästa texter har flera olika målgrupper och är de välskrivna kan de vara till stor hjälp för bland annat lässvaga personer, personer med andra modersmål än svenska och personer med koncentrationssvårigheter. Därför är det viktigt att ta lättlästa sidor på allvar och inte bara kabla ut några sidor och tro att problemet därmed är löst för alltid. Precis som med allt på webben måste lättlästa sidor regelbundet uppdateras. Vi på Språkkonsulterna, som arbetar med att skriva lättlästa texter, hoppas att kommunerna snart börjar bättra sig på den här punkten.

Men man måste inte ha en särskild portal med lättläst information. Nynäshamns kommun har till exempel gjort vissa sidor enbart i lättläst, som informationen om ekonomisk hjälp. Och sådan typ av komplicerad information vinner nog alla på om den förklaras på ett tydligt och enkelt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar