25 augusti, 2010

Vilket uttal är rätt?

En vetgirig bankkompis frågade mig en sak om kex i dag. Inte kex som i ballerinakex eller mariekex, utan kex som roten till uttalskrig. För han tyckte att det kändes som ett problem. Han ville veta vilket uttal som gäller, egentligen.

Visst uttalar man med med tj-ljud? frågade han. Njaa, sa jag och en annan språkkonsult. Det beror mest på var man kommer ifrån, så det är en fråga om dialektala skillnader helt enkelt. Sen funkar ju emellertid svenskan så att k framför mjuka vokaler (e, i, y, ä, ö) får ett tj-ljud, till skillnad från hårda vokaler som gör k:et "hårt" (ett vanligt k-ljud alltså). Tj-ljudet hörs för övrigt mest i södra och västra Sverige, vilket också är därför som bruket skiljer sig. Det ena uttalet är dock inte mer rätt än det andra.

Men för min bankkompis del så gjorde inte det svaret honom till en lyckligare man. Tj-ljud eller inga kex alls tyckte han. (Tilläggas bör att han är från Malmö.)

4 kommentarer:

  1. Fast de hårda vokalerna är a, o, u och å (= "k-uttal"). De mjuka vokalerna är e, i, y, ä och ö (= "tj-uttal"). Men ni visste väl att det kommer från engelskans cakes? Och det är därför vi "nordostmänniskor" säger kex (jfr. keps som kommer från engelskans caps), medan "sydvästmänniskorna" säger tjex (men förmodligen inte tjeps).

    SvaraRadera
  2. Japp, jag såg det och inser den pinsamma tabben. Hade för övrigt ingen aning om att det kom från cakes, man lär sig nåt nytt varje dag! :-)

    SvaraRadera
  3. Kex är ju slang för tjej. Har aldrig hört det uttalas med tj, bara med k. Sen tjiter jag i hur man uttalar kakan.

    SvaraRadera
  4. Vad lustigt att jag fick precis samma fråga av en (jämtländsk) kompis bara några veckor tidigare. Hon satt och drack öl med några kompisar när hon ringde och desperat behövde svar på denna otroligt viktiga fråga. "Jag vill inte höra att det är ok att säga båda, jag vill veta vilket som är RÄTT!"

    SvaraRadera