11 augusti, 2010

Semester och korsord, det är samma sak

För en släkting till mig är semester samma sak som korsord. Bara på semestern löser hon korsord, och på semestern löser hon nästan bara korsord. Samtidigt som korsord är det enda språkliga intresse hon har.

Hon läser inte särskilt mycket, ojar sig aldrig över korrekturfel i tidningar eller över språket hos dagens ungdom. Men hennes ordkunskap är stor. För till sin hjälp har hon genom åren haft ett flertal korsordslexikon som hon läst sönder. Nå, lite bad och sol, fall ur hängmattan och kanske en och annan katt har väl hjälpt till med sönderfallet förstås.

Av henne lärde jag mig tidigt att or är små djur som gör ädelosten god, att ar är ett ytmått, medan en ara är ett slags papegoja. Idag sa hon hurtigt med skratt i rösten, apropå att hennes semester är slut för i år: "Ja, det är väl tur, annars skulle jag ju bli så jäkla allmänbildad."

Det ligger mycket i det tycker jag. Att ordkunskap är en stor del av det som kallas allmänbildning. Och allmänbildning, det kan man ju skaffa sig lite varstans som tur är!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar