24 augusti, 2010

Finn fem asterisker

I Svenskans artikel om Gardells intåg i Swedbank pryds pappersversionen med en bildserie med de intressanta uppgifterna
TeliaSonera 2 miljarder i vinst*
AB Volvo 1 miljard i vinst**
Skandia 1 miljard i vinst*
Lindex 1 miljard i vinst
Tieto +-0 miljarder i vinst*
Eftersom det retoriska greppet triggar min nyfikenhet vill jag gärna veta mer om de där asteriskerna efter vinst. Vad kan det var för spännande modifikationer som döljer sig bakom? Jag letar och letar och letar på sidan. Längst ner hittar jag åtminstone en fotnot med en asterisk. Och läser Siffrorna för Nordea avser hela Nordeagruppen … Nähä, den avsåg visst en annan fotnot. Så småningom hittar jag förklaringen ställd lodrätt till höger om den sista bilden! Kanske layoutaren skulle gå en liten kurs?

P.S. Fotnoterna var dessutom inte alls så intressanta som jag trodde:
* = Uppskattning, Svd Näringsliv
** = Orealiserad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar