27 augusti, 2010

internet, webben eller nätet

På dagens kurs ställde mina vetgiriga deltagare frågan om det var någon skillnad, och i så fall vilken, mellan benämningarna internet, webben och nätet. Utan att ha någon annan källa än min egen språknördighet svarade jag att det visserligen finns en betydelseskillnad mellan webben och internet men att man i dagligt tal (eller skrift) använder dem synonymt. Däremot har benämningarna olika stilvalör och jag uppfattar att man kan rangordna dem så här på en korrekt/slang-skala där 1 lämpar sig bäst i formella sammanhang:
1. internet
2. webben
3. nätet

Undrar om jag hade rätt ...

3 kommentarer:

  1. Men kommer det ytterligare en bubbla i ämnet? Borde du inte ha förklarat betydelseskillnaden mellan webben och internet? Eller får den oinvigda lista ut det själv?

    SvaraRadera
  2. Hm? Svår fråga. Jag använder kanske utrycen så son du beskriver. Men egentligen tycker jag att nätet är en mer svenskklingande form, och att webben därför borde ses som mer slangbetonat?

    SvaraRadera