26 mars, 2014

"Jomen grammatik ÄR roligt!"

När jag ska prata om grammatik på en kurs så gör jag det största pedagogiska misstaget en lärare kan göra: jag säger "nu blir det grammatik och det kan vara lite motigt, men jag ska göra det så roligt som möjligt!". Jag ber lite om ursäkt för att jag ska utsätta de stackars oskyldiga kursdeltagarna för ordklasser och satslära och annat svårt och jobbigt. Det är nästan som en reflex och varje gång tänker jag att det är så dumt.

Och det är ju inte ens sant! Grammatik ÄR roligt! Att förstå systemet som handlar om vårt språk och med ord kunna förklara varför en mening inte funkar; det är ju faktiskt jätteroligt. Att prata om alla små beståndsdelar i språket och diskutera sin favoritordklass; jag tycker synd om den som aldrig har fått göra det. Om du inte tror mig måste du genast läsa Sara Lövestams nya bok Grejen med verb. Med roliga exempel, söta små sagor och underbara illustrationer beskriver hon grammatik på ett sätt som gör det precis så roligt som vi nördar alltid har vetat att det är. Jag kan inte ens citera någon enda del, för allt är fantastiskt. Du måste bara läsa den. Och alla skolor borde ha den som obligatorisk läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar