13 juni, 2012

Får du ragg i sommar?

I min lokaltidning var det nyligen ett reportage om raggare och det fick min språknördiga hjärna att börja fundera på var ordet raggare kommer ifrån. SAOB ger ingen vägledning, men Wikipedia påstår att ordet ragga är åkarslang och betyder ungefär köra ett lass. Det låter ju logiskt även om jag inte ens visste att företeelsen åkarslang existerade. Men på en annan bloggs kommentarsfunktion påstår Anonym att jo, det var taxichaufförerna som använde ordet för en körning. Att det sedan överförts till dagens betydelse har att göra med att droskorna cruisade gata upp och gata ner och letade efter potentiella taxisugna kunder. Som raggare, alltså. Och vi som var med på den tiden som taxi var reglerad minns hur Stockholm var fullständigt översållat med lediga taxibilar på torsdagsförmiddagarna och hur fullständigt omöjligt det var att få en bil på en fredagskväll. Taxi, var god dröj var ett begrepp i allas medvetande. Men om det är regleringen som vi har att tacka för ordet ragga, så bockar jag gärna för det. Ordet är ju ytterst användbart och jag vet inte hur vi skulle kunna klara oss utan det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar