12 oktober, 2011

Dagens ord: paletå

I går kväll låg jag och läste Kalle Anka-serier innan läggdags, och plötsligt dök det upp ett ord jag aldrig tidigare hört. Nej, det var inte läskeblask eller pengabinge eller något annat som är unikt för Ankeborgs universum, utan paletå. Jag var tvungen att googla innan jag kunde göra något annat.

En paletå är en sorts herröverrock som är längre än en jacka men kortare än en rock. Den har inget skärp och är lite insvängd. Herrmodesidor som Manolo och King har lite bättre koll än jag och tipsar om snygga paletåer. Det är med andra ord kanske inte så konstigt att jag aldrig stött på ordet paletå förut, och jag ska nu sluta fnissa åt Vem vill bli miljonär-killen som inte visste vad ett diadem är.

I vilket sammanhang paletån nämndes i Kalle Anka? När en programledare skulle presentera Joakim von Anka. Han bär som bekant ett rockliknande plagg, och nu vet vi att det är en paletå!

6 kommentarer:

  1. Om man googlar bilder får man också träffar på dampaletåer.

    SvaraRadera
  2. Det finns (eller fanns i alla fall för 20 år sedan...) rätt ofta ord i KA som går över huvudet på den huvudsakliga målgruppen. Vilket är kul!

    SvaraRadera
  3. Jag håller med Peter att sånt är kul, men jag kan inte komma på några flera än läskeblask från Kalle.Peter: du kan väl ge exempel.

    SvaraRadera
  4. @thekax: När jag googlade hittade jag bara herrpaletåer och utgick från att det var ett herrplagg, men tack för att du gjorde en grundligare undersökning!

    @Peter: Ja, Ankeborg är en rätt konservativ stad. I Språktidningen nr 2 2011 finns ett intressant porträtt om Kalle Anka-översättaren Stefan Diös, och han vill inte att språket ska vara "barnsligt". Det ska funka även för vuxna och barnsligt språk riskerar att se ner på barn. Mycket bra språklig strategi!

    SvaraRadera
  5. @patricia: Om du googlar finns det många sidor som samlar Kalle Anka-ord och -uttryck. :-) När jag försöker komma på Kalle Anka-specifika ord är det bara läskedrycker som dyker upp i skallen: läskeblask, Gåsacola... märkligt.

    SvaraRadera
  6. Sidor som samlar Kalle Anka-uttryck? Inte dåligt..

    Jag burkar kolla http://www.dagensord.net, men där finns det knappast ord från Kalle Anka. :)

    SvaraRadera