07 mars, 2011

Tonalitet - det har vi hört förr

Häromdagen publicerade IDG sin egen nyordslista. Om jag får tycka något så tycker jag att den är mycket roligare och mer användbar än de (ofta) journalistskapade orden i Språkrådets nyordslista. Orden i IDG:s lista är förstås hämtade från it-världen på något sätt, men de flesta är såpass allmänspråkliga att även vi vanliga användare har nytta av dem.

Men jag reagerade på förklaringen till ett av orden: tonalitet. IDG förklarar det med att det är ett ord som används i webbvärlden och avser ett företags ton, alltså hur man låter och uttrycker sig i sin publika kommunikation (ofta i sociala medier). Förklaringen är i sig bra, men språkkonsulter och andra skribenter har använt begreppet så länge jag kan minnas, alltså även i tryckta medier och muntlig kommunikation. Så det där med webbvärld och sociala medier har de missförstått lite.

2 kommentarer:

  1. Oj, det var flera ord som inte alls var nyord på den listan. Kuratera (som det verkar heta enligt tyda.se i alla fall), dropship och foliehatt är alla ord som används i exakt den betydelsen under många år. Sen är det väl lite tveksamt att alls ta upp gamla ord med överförd betydelse som "nyord"?

    Kunde de inte låtit en viss språkvårdare på IDG titta på listan först? :-)

    SvaraRadera
  2. Eller hur. Tonalitet har ju varit en del av organisationers kommunikationsstrategier sedan länge, oavsett vilken typ av kommunikation som avses.

    SvaraRadera