12 juni, 2013

Termer del 2 - det viktiga ordvalet

"Hur ofta spelar du på sportrelaterade skicklighetsspel?" Den frågan fick jag nyligen i en Sifo-undersökning på webben. Jag förstod först inte, men hann inte undra särskilt länge över vad det kunde vara för spel. I anslutning till frågan fanns nämligen förklaringen: "Med sportrelaterade skicklighetsspel menar vi t.ex. Dagens Dubbel, V75, Måltipset, Oddset, Stryktipset m.fl."

Men den där frågan väckte flera frågor i mig. "Sportrelaterade skicklighetsspel" låter lite konstruerat, en term som någon har tänkt ut för att ge en företeelse lite högre status. Undrar om det är en vedertagen term. Naturligtvis har jag kollat i den spännande Rikstermbanken, men där finns det inte med (däremot förirrade jag mig i de olika ordlistornas värld och hittade en massa andra intressanta grejer).

En annan fråga är varför Sifo uttryckte sig så. Kan inte ordvalet påverka hur vi i panelen svarar på frågan? Språknörd som jag är fantiserar jag om att de har valt olika formuleringar för olika grupper - för kanske var det där i själva verket inte en undersökning om våra spelvanor, utan om hur vi reagerar på olika ordval?

Jag är övertygad om att orden påverkar hur vi ser på saker och ting här i världen. Och visst påverkar vår syn på världen hur vi benämner saker och ting? Lyssna bara på skillnaden mellan "papperslös invandrare" och "illegal invandrare".

När det gäller känsliga ämnen så finns det ju en tendens att vi börjar använda nya benämningar när laddningen runt ett visst ord har blivit för stark, så att orden får en ny betydelse över tid. Jag tänker på hur vi benämner människor som avviker från normen (i dag vore det ju till exempel fullkomligt otänkbart att på allvar kalla en person med kognitiv funktionsnedsättning för "idiot") och vissa yrken med låg status.

Förresten: jag svarade "aldrig" på Sifos fråga. Jag föredrar nämligen att spela ordrelaterade skicklighetsspel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar