02 november, 2010

Fackspråk i en kundtjänst är inte kundvänligt

Jag ringde Postens kundtjänst i dag eftersom de har felsorterat ett paket som jag har fått en avi för. När jag började rabbla avinumret utbrast damen i luren "Men det där är ju ett varubrev!" Helt ställd svarade jag "Öh.... va?" eftersom paketet i fråga kommer från min syster och alltså inte är en vara som jag köpt via postorder. "Ja, alltså ett brev som är för stort att delas ut" sa damen som om det var den självklaraste saken i världen. "...ja...?" svarade jag förvirrat. Varubrev? Var det ens nödvändigt att förvirra mig med obegriplig internjargong när det inte hade minsta betydelse för mitt ärende?

Men se, efter en googling visar det sig att varubrev visst är förknippade med postorder. Det är nämligen en tjänst för distanshandelsföretag. Nog för att paketet jag försöker leta rätt på innehåller prylar som jag bad min syster köpa och skicka till mig, men räknas hon verkligen som distanshandelsföretag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar