22 december, 2009

Fackuttryck, jargong och nörderi

Alla områden har sina egna fackuttryck. Och alla områden har sina egna nördar. Den här diskussionen hölls igår kväll mellan två personer som jag tycker om. Den ger en härlig inblick i en värld som är obegriplig:

N1: Jag har redan fyllt mina 2.6 TB. Måste byta några ettor mot tvåor efter jul...

N2: Ja, jag hade nånstans mellan 6-8 (vet inte riktigt) 1 TB diskar, så man vill ju utnyttja dem. Jag ser fram emot den dagen man knäcker Drobons 16TB/partitionsgräns! :-) Prova att komprimera dina DVD-filmer med Handbrake i stället för att köpa nya diskar - mina tester har gett VÄLDIGT bra resultat med 1-1,5 GB storlek/film. Visserligen tar det fem timmar per film att konvertera, men att köa upp en film tar bara ett par minuter (mer om du vill ha med extramaterial) när man har dem på hårddisk redan som du, och sedan går det ju av sig själv...

N1: Jag har kodat in allting med Handbrake redan. Det går rätt fort att göra (på min Mac med ungefär 100 fps). Men jag vill kunna nå mina "rå-dvd" också med extramaterialet, så de får ligga kvar så länge... Hittat en backuptjänst (Backblaze) också med obegränsad lagring för $5 i månaden. 3TB på väg att backas upp nu ;)

N2: Om du får 100 fps i kodning så ger du antingen avkall på filstorlek eller kvalitet (jag får 200 fps med sunkiga inställningar); men det kan ju vara ok om man inte är kompromisslös. :-) Mozy har också $5 för obegränsat per månad och jag har allt funderat på det. Men med ADSL så är nog pipan för smal för att backup:a sådana mängder (men jag skall räkna på det någon dag). Den som hade fiber ändå...

N1: Kör med h264. Väljer jag ffmpeg dubblar jag fps men kvaliteten blir lidande. Men jag fuskar lite också och använder extern kodare ;)

N2: Klart man har h264 (eller x264 då). Men sedan vill man ju ha High Profile och det sänker ju framerate. Och jag är lite lat och kör 2-pass för att få en vettig storlek på ett enkelt sätt. Har du lyckats pilla fram en bra RF för Constant Quality som inte producerar jättelika filer?

1 kommentar:

  1. Såsom varandes den ena medskyldige måste jag erkänna att diskussionen hölls på ett publikt forum (facebook) - men både jag och N1 förstod vad vi pratade om i alla fall. Nu väntar jag bara på svar från N1 också...

    SvaraRadera