14 december, 2012

Nordiska reseledare snackar skandinaviska

Jag åkte nyligen på en charterresa med ett av Nordens största resebolag. Utöver oss svenskar fanns det alltså både danskar, norrmän och finländare på vårt hotell, så när vi gick på en informationsträff med en av de svenska reseledarna satt det även ett danskt par med och lyssnade. Reseledaren höll sin presentation på svenska. Men, då och då smög hon in några danska ord i sin svenska - "ni kan höra av er hvis ni vill veta mer" till exempel. Det lät så naturligt att jag kan tänka mig att de nordiska reseledarna får en egen intern skandinaviska efter ett tag tillsammans. Och så fort reseledaren nämnde ett ord som har en falsk vän på danska lade hon omedelbart till det danska ordet - "det ingår frukost, morgenmad". När det danska paret sedan frågade om priset på något svarade hon dessutom utan att tveka med danska siffror. Det är ju annars något av det svåraste med det danska språket för oss svenskar!

Som språknörd tyckte jag att det var intressant att höra de små hvis som signalerade att reseledaren flitigt umgås med andra skandinaver, som kund tyckte jag att det var fantastiskt bra service att reseledaren var noga med att använda danska ord och siffror där det behövdes. Det är tydligt att det går utmärkt att snacka skandinaviska med våra kära grannar när vi kan lite om varandras språk! Om du vill bli lika vass på att snacka skandinaviska får du inte missa den här användbara boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar