19 augusti, 2009

Ikea gör medvetna val

Många språkvårdare och språkpoliser förfasar sig över felaktiga särskrivningar och ibland håller jag med om att de ställer till problem i läsningen. Ett företag som konsekvent särskriver sammansättningar med det egna namnet är Ikea. Dessutom bryter de mot skrivreglerna i företagsnamnet IKEA, som egentligen borde skrivas versalgement (alltså stort I och resten små bokstäver).

Men Ikea har gjort någon som många andra skrivregelsöverträdare inte alltid gör - de har gjort ett medvetet val. På Ikeas sida för frågor och svar redogör de klokt och genomtänkt för sina val, som bland annat grundar sig på en befogad oro över att Ikea ska förlora sitt egenamnsvärde i uttryck som t.ex. ikeaköer eller ikeanyckel.

Så även om det aldrig skulle falla mig in att följa deras skrivsätt så måste jag ändå lyfta på hatten för att de vet vad de gör.

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att det förvisso är bra att de gjort ett medvetet val, men jag håller inte med dem om att skriva Ikea-katalogen skulle urholka varumärket.

    Många företag använder sig av dekorativ stavning i sina logotyper - och försöker sedan i löptext efterhärma logotyperna. Jag tycker att det är ett större varumärkesbrott att försöka härma en logotyp (som ju i sin helhet, med rätt typsnitt, färger, skyddsfält och så vidare) kan vara riktigt stilig, men sedan mitt i löptext bara ser pretto ut med versaler mitt i orden, särskrivningar och så vidare. Det visar dålig hänsyn mot den som formgivit logotypen och skapar dessutom läshinder i texten och problem för den som ska sitta på sin egen kammare och skriva om företaget "Hur var det nu, var det ett stort P mitt i texten och sedan z istället för s ...?"

    SvaraRadera
  2. Fortsättning på ämnet: http://www.nytimes.com/2009/07/19/weekinreview/19cohen.html?_r=1 - Mycket intressant läsning om varumärkesvård.

    SvaraRadera