16 november, 2012

Kärt limstift har många namn


Det finns ett limstift som heter Pritt. Vi är nog flera som har lagt märke till att det har ett lite speciellt namn. För några kan det till och med vara svårt att komma ihåg. Men du vet, när man glömt något som till exempel ett namn, och försöker minnas vad det var, så brukar man ändå ha något sorts hum om ungefär vad det borde heta.

Så funkar det även med namnet Pritt. Det blev jag varse i affären för kontorsmateriel. Där botaniserar jag i godan ro bland pennor med ergonomiskt grepp och gem i olika kulörer, när en äldre dam kommer in. Hon stannar tvekande vid kassan och vänder sig till en säljare:
Jag tänkte köpa ett sånt där, vad heter det … Krukstift? Har ni det?

Tursamt nog hade jag några hyllor att snabbt huka bakom, där i affären. Nej, det är inte lätt att komma ihåg saker vid dess rätta namn alla gånger. Men jag tog tacksamt emot dagens bästa skratt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar